Po co pamiętać o piciu wody w ciągu dnia? Dlaczego to aż tak ważne?

Zwłaszcza w okolicach wakacji możemy zwrócić uwagę na większą ilość artykułów, które mówią o prawidłowym nawodnieniu oraz o tym, jak bardzo woda jest potrzebna i że należy ją regularnie pić. Właściwie dlaczego? Jak dbać o to, by pić w ciągu dnia odpowiednio dużo wody? Skąd ją brać w ciągu dnia i w jakich dokładnie ilościach powinna być dostarczana do organizmu?

Po co się prawidłowo nawadniać?

Prawidłowe nawodnienie jest hasłem, o którym powinniśmy pamiętać nie tylko w trakcie upalnych dni. To bardzo ważne, by dbać o odpowiednią ilość wody w organizmie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na to, że w większości składamy się z wody i jest ona obecna w każdej komórce i w każdym procesie, jaki się w nas odbywa. Z wody składają się wszystkie organy, jak mózg i serce, mięśnie, woda jest zawarta we krwi i skórze. Jej zadanie jest niezwykle ważne, ponieważ to właśnie ona odpowiada za przenoszenie wszystkich składników odżywczych, regulację temperatury, metabolizm oraz właściwie wszystko, co dzieje się wewnątrz nas.

Woda, która cały czas przepływa przez nasz organizm, bierze udział we wszystkich procesach zachodzących wewnątrz, nie pozostaje w naszym organizmie na zawsze. Właściwie możemy mówić, ze stale jej ubywa. Tracimy ją poprzez wydalanie z moczem i stolcem, podczas pocenia się i oddychania. Przez cały czas oddycha cała nasza skóra, a więc wodę wytracamy praktycznie bez przerwy. Aby bilans był wyrównany, płyny należy uzupełniać. Część wody jest przetwarzana przez procesy metaboliczne, część dostarczamy z pożywieniem, pozostałe z napojami, które pijemy.

Dzięki temu równowaga zostaje zachowana, a nasz organizm może funkcjonować poprawnie, w pełni sił.

Co się dzieje, jeśli w organizmie jest za mało wody?

Odwodnienie może nadejść naprawdę szybko. Odczujemy je już przy utracie jednego procenta wody. Kiedy tylko poczujesz nagłe pragnienie, suchość w ustach, zmianę w pracy ślinianek, to już oznacza, że jesteś odwodniony i powinieneś uzupełnić płyny. Utrata 15% powoduje śmierć. Przy odwodnieniu większym niż 1% można odczuć osłabienie, zawroty głowy, spadek koncentracji. Ogólnie czujemy się ospali, zmęczeni, trudno nam się skupić, ciężko podejmować jakikolwiek wysiłek fizyczny.

Jeśli zadbamy o odpowiednie nawodnienie, łatwiej nam będzie utrzymać dobrą formę, lepsze samopoczucie i lekkość. Warto pamiętać, że regularne picie wody sprawia, iż na dłużej czujemy się syci, nie potrzebujemy zjadać tak dużych porcji pokarmów, a co za tym idzie, jest łatwiej utrzymać dobrą linię.

Jakie napoje powinniśmy pić, aby się nawadniać?

Przede wszystkim warto unikać napojów pełnych cukru, gazowanych i bogatych w sztuczne barwniki. To nie służy naszemu zdrowiu. Powoduje jeszcze większe pragnienie, a w dodatku przyczynia się do powstawania otyłości, problemów  z nadciśnieniem, a nawet problemów sercowych.

Najlepszym źródłem nawodnienia jest oczywiście woda – czysta woda bez żadnych dodatków. Nie zawiera kalorii i najlepiej się przyswaja. Dobrym sposobem na nawodnienie są także soki owocowe, herbaty ziołowe, parzone zioła, zielone herbaty, a w upały maślanki i kefiry. Jeśli nie przepadasz za smakiem samej wody, dodaj do niej ulubione zioła i owoce – wyglądają bardzo atrakcyjnie i fantastycznie smakują.

Warto pamiętać, że soki owocowe są źródłem wody, jednak nie należy ich traktować jako głównego napoju ze względu na kaloryczność. Dietetycy rekomendują, aby traktować je jako posiłek bądź część posiłku.

Jak dużo wody powinniśmy pić?

To jest kwestia bardzo indywidualna. Choć eksperci mówią najczęściej o 2 litrach wody, to niekoniecznie jest to ilość, którą musi wypijać każdy. Warto znaleźć w Internecie kalkulator  podliczający ilość wody, którą powinniśmy spożywać. Zależnych jest wiele: od płci, przez wiek, wykonywaną pracę i wysiłek fizyczny, aż po pogodę, warunki atmosferyczne i miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy. Innej ilości wody będą potrzebowały osoby, które pracują w biurze, w klimatyzowanym pomieszczeniu, a innej ilości osoby, które pracują fizycznie, na zewnątrz, w pełnym słońcu. Większe ilości wody z całą pewnością powinny wypijać kobiety w ciąży oraz sportowcy.

Sztuka picia wody

Warto pamiętać, ze odpowiednie nawodnienie nie opiera się wyłącznie na ilościach, ale również na regularności wypijanych płynów. Picie dużych ilości na szybko nie przyniesie właściwych efektów. Woda po prostu przepłynie przez nasz organizm. Szybko ją wydalimy, a nie pozostanie tam w takich ilościach, jakbyśmy chcieli. Najlepszym sposobem jest picie wody niewielkimi łykami tak często, jak to tylko możliwe. Można tu mówić o popijaniu wody niewielkimi łyczkami, bardziej niż o jej piciu.

Jakość wody ma znaczenie

Oprócz ilości wypijanych płynów, duże znaczenie ma także ich jakość. Przecież cała zabawa nie polega na tym, aby nawadniać się płynami, które niosą ze sobą zagrożenie dla organizmu. Szczególną uwagę powinniśmy zwracać na jakość spożywanej wody. Przede wszystkim zawsze powinna to być woda bezpieczna, wolna od wszelkiego rodzaju bakterii i innych mikroorganizmów, stanowiących realne niebezpieczeństwo dla zdrowia, a nawet życia. To powinna być także woda o odpowiednim smaku, zapachu, barwie, zgodna z normami zapisanymi w obowiązującym w Polsce rozporządzeniu ministra zdrowia. Ważne są nie tylko właściwości mikrobiologiczne, fizyczne, ale również utrzymanie substancji chemicznych na odpowiednim poziomie. Ciężko korzysta się z wody o podwyższonych stężeniach żelaza, albo o dużej mętności.

Skąd czerpać wodę do picia?

Najtańszą i najbardziej ekonomiczną drogą jest użytkowanie wody z kranu. Ta jednak nie zawsze spełnia nasze oczekiwania, co do smaku, zapachu czy barwy. Czasem nie chcemy jej pić na myśl o tym, przez jakie rury przepływa i w jakim one są stanie. Na szczególnej baczności powinny się mieć osoby, które korzystają z własnego ujęcia. Tutaj analiza wody jest niezbędnym krokiem, by można z niej było korzystać w sposób bezpieczny i pewny. Bez znajomości parametrów, użytkowanie wody może wiążąc się ze sporym zagrożeniem i własną odpowiedzialnością za takie ryzyko.

Czy w takim razie dobrym wyjściem będzie woda sprzedawana w butelkach? Niekoniecznie! Warto wiedzieć, że jej cena jest znacznie wyższa, a tak naprawdę płacimy za opakowanie, marketing, dystrybucję oraz całą otoczkę. Poza tym wytwarzanie dużej ilości plastikowych odpadów jest kompletnie niekorzystne dla środowiska – niszczy je, zabiera miejsce do życia, a nierzadko i życie florze oraz faunie. Warto poszukać bardziej ekologicznych sposobów na wodę do picia w domu. Jeśli faktycznie jakość wody kranowej nam przeszkadza, dobrym rozwiązaniem może okazać się założenie filtra kuchennego.

Filtry kuchenne – doskonała jakość wody w domu

Filtry kuchenne to niewielkie urządzenia, które montuje się w kuchni, zazwyczaj w okolicach zlewozmywaka. Do tej kategorii można zaliczyć choćby systemy odwróconej osmozy bądź ultrafiltrację. Takie urządzenia zbudowane są z kilku etapów w postaci wkładów filtracyjnych, z czego każdy z nich spełnia swoją własną, inną funkcję. Ogromną zaletą filtrów kuchennych jest to, że wodę można czerpać w każdym momencie, w każdych niezbędnych ilościach.

Za najdokładniejsze z systemów uzdatniania wody tego typu uznawane są produkty zwane odwróconą osmozą. Są w stanie usunąć z wody nawet najdrobniejsze jony oraz metale ciężkie, wirusy, pestycydy, związki organiczne, bakterie, chlor, jego pochodne i wiele innych. Na rynku znajdziemy dość wiele różnych propozycji. Niektóre z nich tylko oczyszczają wodę, inne wzbogacają ją w dodatkowe składniki. Tak jest na przykład w przypadku odwróconej osmozy Ecoperla Rosa z wkładem rewitalizującym Ecoperla Elixir. Z jednej strony można czerpać doskonale oczyszczoną wodę idealną do gotowania, uzupełniania drobnego AGD, przemywania delikatnych powierzchni, a z drugiej wodę bogatą w magnez i wolny wodór, o właściwościach prozdrowotnych. Zobacz w recenzji:

Odpowiednie nawodnienie poza domem

Odpowiednie nawodnienie jest ważne w każdym momencie dnia, a więc także wtedy, kiedy jesteśmy poza domem. O siebie można zadbać w sposób jak najbardziej zgodny z ekosystemem, wybierając butelkę wielokrotnego użytku. Zabierając ze sobą wodę bądź inny napój w butelkę, której można używać wielokrotnie, nie produkujemy śmieci, a napicie się w dowolnym momencie jest łatwe i komfortowe. Propozycji na rynku jest naprawdę dużo, z łatwością można dobrać coś do własnego gustu oraz oczekiwań.

Ostatnio furorę robi nowość – butelka z trzciny cukrowej Ecoperla Ecobott. To prawdziwie ekologiczna butelka, która jest w pełni możliwa do recyklingu i biodegradowalna. Powstaje z surowca odnawialnego, jest lekka i w pełni bezpieczna w użytkowaniu! Koniecznie zobacz recenzję:

Przeczytaj więcej: https://www.filtry-do-wody.info/odwodnienie-i-nadmiar-wody-w-organizmie-co-musisz-wiedziec/

Warto zadbać o siebie

Prawidłowe nawodnienie organizmu to jeden z najlepszych sposobów na troskę o samego siebie, za co z pewnością szybko sami sobie podziękujemy. To naprawdę ważne, aby pić wodę regularnie i wybierać tą najwyższej jakości. Jeśli przy okazji uda się to robić w zgodzie z naturą, nie ma nic cenniejszego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.