Coraz popularniejsze stają się internetowe katalogi stron wykorzystujące bazę danych SQLite zamiast popularnego MySQL. Ostatnimi wynalazkami tego typu są skrypty EasyDir oraz WebMini.

Pierwszy z wymienionych czyli EasyDir to skrypt, do którego można podłączyć dowolny system wymiany linków lub wykorzystać katalog postawiony na EasyDir do innych celów. Wcale nie jest bowiem powiedziane, że celem katalogów internetowych jest nabijanie ilości zaindeksowanych podstron, a w efekcie podłączenie ich do systemów wymiany linków i gromadzenie punktów. Szczerze powiedziawszy są znacznie lepsze sposoby na wykorzystanie katalogów internetowych, ale na ten temat może napiszę innym razem.

Alternatywą dla EasyDir jest jeszcze bardziej popularny WebMini, który został stworzony przez autora jednego z systemów wymiany linków. Tu pojawia się właśnie jedna niedogodność, którą trzeba zaakceptować jeśli chce się korzystać z WebMini. Otóż zasady korzystania z tego skryptu mówią o stosowaniu systemu wymiany linków tego samego autora. Nie zmienia to jednak faktu, że katalogów opartych o WebMini jest w chwili obecnej ponad dwukrotnie więcej niż katalogów internetowych działających na EasyDir. Niektórzy też modyfikują EasyDir by działał z MySQL zamiast SQLite. Czy jest sens? Moim zdaniem nie, gdyż właśnie w tym tkwi cały bajer i prostota użytkowania tych skryptów by nie bawić się w zakładanie kolejnych baz danych tylko wrzucić na serwer prosty plik bazy SQLite.

Zakładając taki katalog internetowy na bazie SQLite należy liczyć się z zagrożeniami oraz niedogodnościami, takimi jak napływ wielu zgłoszeń, które potrafią zmienić każdy katalog internetowy w jeden wielki śmietnik. Czy można cokolwiek zdziałać katalogami na bazie SQLite? Oczywiście, jeśli umiejętnie i z rozwagą podejdzie się do sprawy. Warto go zmodyfikować na użytek własny i dostosować do swoich wymagań oraz potrzeb. Można następnie zapełnić go wpisami promującymi jakieś produkty z własnego sklepu internetowego, takie choćby jak dystrybutory wody czy przemysłowe zmiękczacze wody. Są to jedynie przykłady, jednak ogólnie chodzi o to by dokonać głębokiego linkowania do samych produktów czy podkategorii docelowej strony internetowej. Nie oznacza to, że nie można zamieścić ogłoszenia wraz z odnośnikiem do strony głównej promowanego sklepu internetowego, jednak tego typu linki mogą się okazać zbyt mało skuteczne, żeby nie powiedzieć, że totalnie nieskuteczne, zwłaszcza w przypadku branży o nie najniższej konkurencyjności.

Katalogi internetowe na skryptach EasyDir oraz WebMini to dobre narzędzia w rękach osób, które chcą wzbogacić swe witryny internetowe o dodatkowe linki. Nie jest wcale powiedziane, że należy linkować jedynie kategorie, takie jak wspomniane już zmiękczacze wody czy dystrybutory wody. Warto bowiem dodać też odnośniki bezpośrednio do kluczowych produktów, na przykład dystrybutor wody 939. W internetowych katalogach stron na EasyDir i WebMini ogłoszenia zamieszcza się naprawdę banalnie prosto, dlatego warto pokusić się o zainstalowanie ich nawet na własne potrzeby i nie udostępniać ich osobom trzecim lub po prostu zabezpieczyć w trochę inny sposób niż standardowy w skryptach EasyDir lub WebMini.